Самопроцена ефеката рада

Самопроцена компентенција за професију наставника                                   
К1
Компентенције за наставну област, предмет и методику наставе компентенције за  уже стручну област
1
2
3
4

Знања
Зна научну дисциплину којој припада предмет који предаје и њене везе са другим научним дисциплинама;



+

Познаје одговарајућу област и зна наставни план и програм предмета који реализује, као и његову корелацију са другим областима, односно предметим    



+

Познаје опште принципе, циљеве и исходе образовања и васпитања, као и опште и посебне стандарде постигнућа ученика и њихову међусобну повезаност;   


+


Разуме социјалну релевантност садржаја предмета;                    


+


Поседује дидактичко-методичка знања неопходна за предмет који предаје;



+

Познаје технологије које прате научну дисциплину и предмет који предаје;



+

Познаје страни језик у функцији предмета који предаје.



+

Планирање
Програм рада припрема тако да уважава: стандардне постигнућа, наставни план и програм и индивидуалне разлике ученика, водећи рачуна о садржајној и временској усклађености;


+


Планира и програмира рад, водећи рачуна да садржај учини доступним ученицима (пријемчив, разумљив, интересантан);



+

Планира примену различитих метода, техника и облика рада и доступних наставних средстава ради ефикасности и ефективности наставног процеса;



+

Планира и програмира садржаје наставе водећи рачуна о корелацији, како хоризонталној, тако и вертикалној;



+

Планира информисање о новим трендовима и примену одговарајућих и доступних технологија у образовању;                   



+

Планира проверу остварености прописаних образовних стандарда и циљева учења наставног предмета.


+


Реализација
Остварује функционалне, образовне и васпитне циљеве у складу са општим принципима, циљевима и исходима образовања, наставним планом и програмом предмета који предаје, прилагођавајући их индивидуалним карактеристикама и могућностима ученика;     



+

Систематски уводи ученике у научну дисциплину;                     



+

Повезује наставне садржаје са претходним знањима и искуствима ученика и њиховим садашњим и будућим потребама, са примерима из свакодневног живота, са садржајима из других области, са актуелним достигнућима/научним новинама;  



+

Повезује и организује наставне садржаје једног или више предмета у тематске целине



+

Примењује разноврсне методичке поступке у складу са циљевима, исходима и стандардима постигнућа, садржајима наставног предмета, узрасним карактеристикама и индивидуалним могућностима и потребама ученика         



+

Примењује одговарајуће и доступне технологије у образовању.



+

      Вредновање,
      евалуација
Континуирано прати и вреднује остварену хоризонт.и вертикалну повезаност садржаја



+

Континуирано прати и вреднује ученичка постигнућа користећи различите начине вредновања у складу са специфичностима предмета који предаје;           


+


Прати и вреднује интересовања ученика у оквиру предмета који предаје;



+

Планира и предузима мере подршке ученицима на основу анализе остварености образовних стандарда постигнућа. 



+

Усавршавање
Континуирано се стручно усавршава у области научне дисциплине којој предмет припада, методике наставе и образовне технологије    



+

Унапређује квалитет свог рада примењујући новостечена знања из области у којима се усавршавао;    



+

Планира стручно усавршавање на основу резултата самовредновања и спољашњег вредновања рада и потреба школе у којој ради.      


+


K 2
 Компетенције за поучавање и учење
1
2
3
4

Знања
Поседује знања о когнитивном развоју ученика (когнитивним ступњевима и зони наредног развоја)                                         


+


Поседује знања о природи учења, различитим стиловима учења и стратегијама учења


+


Поседује знања о природи мишљења и формирању научних појмова.


+


Планирање
Планира активности полазећи од знања и искустава којима ученици располажу, индивидуалних карактеристика и потреба ученика, постављених циљева, исхода, садржаја и карактеристика контекста у којем ради;                                                  


+


Планира активности којима се развијају научни појмови код ученика   


+
     

Планира подстицање критичког, аналитичког и дивергентног мишљења;



+

Планира различите начине праћења и вредновања рада и напредовања ученика.


+


Реализација
Примењује различите облике рада и активности у складу са знањима и искуствима којима ученици располажу, индивидуалним карактеристикама и потребама ученика, постављеним циљевима, исходима, садржајима и карактеристикама контекста у којем ради;



+

Подстиче и подржава различите стилове учења ученика и помаже развој стратегије. Учења;



+

Континуирано подстиче развој и примену различитих мисаоних вештина (идентификовање проблема, решавање проблема, доношење одлука) и облика мишљења (критичко, аналитичко и дивергентно);           



+

Подржава ученике да слободно износе своје идеје, постављају питања, дискутују и коментаришу у вези са предметом учења;   



+

Даје упутства јасна свим ученицима и упућује на трансфер знања;



+

Прати и вреднује постигнућа ученика, примењујући, објективно, јавно, континуирано и подстицајно оцењивање, дајући потпуну и разумљиву повратну информацију ученицима о њиховом раду.       


+


Вредновање,
евалуација
Прати и процењује различите аспекте учења и напредовања, користећи различите технике евалуирања;                 


+


Прати и вреднује ефикасност сопствених метода на основу ученичких постигнућа


+


Прати и вреднује постигнућа ученика у складу са индивидуалним способностима ученика, примењујући утврђене критеријуме оцењивања;


+


Прати и вреднује примену инструмената за праћење и анализирање рада у односу на напредовање ученика;


+


Континуирано прати и вреднује ученичка постигнућа користећи поступке вредновања који су у функцији даљег учења;       



+

Процењује потребе ученика за додатном подршком у учењу.   



+

Усавршавање
Континуирано унапређује сопствену педагошку праксу на основу анализе ученичких постигнућа;                               


 +


Унапређује свој рад, користећи знања стечена усавршавањем у области когнитивне, педагошке психологије и савремене дидактике и методика


 +


K 3
Компетенције за подршку развоја личности ученика                                  
1
2
3
4

Знање
Зна и разуме физичке, емоционалне, социјалне и културне разлике међу ученицима     



+

Познаје и разуме психички, емоционални и социјални развој ученика;



+

Поседују знања о начинима подршке ученицима из осетљивих друштвених група;   



+

Познаје различите врсте мотивације и начине мотивисања ученика;



+

Уме да препозна, мобилише и подстиче развој капацитета свих ученика уз уважавање индивидуалности.         



+

Планирање
Планира различите активности којима ангажује све ученике, уважавајући њихове индивидуалне разлике у социјалном и емоционалном развоју;                         


+


Планира и усклађује свој рад са психофизичким и развојним карактеристикама ученика, прихватајући ученика као личност у развоју;           


+


Планира начине и поступке подстицања самопоуздања и самопоштовања код ученика:



+

Планира интеракцију свих учесника у образовно-васпитном раду, засновану на поштовању различитости и уважавању потреба;



 +

Планира различите активности којима подстиче креативност и иницијативу ученика



+

Реализација
Ангажује ученике у различитим активностима, уважавајући њихове индивидуалне разлике и законитости психичког развоја;                                                           



+

Примењује конструктивне поступке при решавању развојних проблема, као и у ситуацијама кризе и конфликата;   



 +

Обезбеђује могућности и окружење за активности, интересовања и потребе ученика уважавајући њихове ставове и мишљења;



 +

Подстиче самопоуздање, самопоштовање и подиже ниво аспирација свих ученика;



+

Користи различите поступке за мотивисање ученика



+

Вредновање,
евалуација
Користи различите стратегије праћења развоја различитих аспеката личности ученика (сарадња са другим ученицима, решавање конфликата, реаговање на неуспех);        


+


Евалуира сопствени рад анализирајући и пратећи мотивацију, задовољство, активност ученика на часу, њихову самосталност и истрајност у раду


+


Усавршавање
Планира стручно усавршавање на основу анализе квалитета односа у одељењу, мотивације ученика за учење и карактеристика личности ученика;                                


+


Проширује своја знања у области психофизичког, социјалног развоја деце и мотивације;


+


Активно ради на побољшању свог односа са ученицима;



+

Развија педагошке вештине за руковођење одељењем.



+

K 4
Компетенције за комуникацију и сарадњу
1
2
3
4

Знања
Разуме важност сарадње са родитељима/старатељима и другим партнерима у образовно-васпитном раду;                        



+

Поседује информације о доступним ресурсима који могу подржати образовно-васпитни рад (школским, породичним, у локалној и широј заједници);


+


Познаје облике и садржаје сарадње са различитим партнерима;


+


Поседује знања о техникама успешне комуникације       


+


Планирање
Планира систематску сарадњу са родитељима/старатељима и другим партнерима у образовно-васпитном раду на основу анализе мреже могућих партнера и доступне ресурсе;                                         


+


Планира различите облике мотивисања за сарадњу;       


+


Осмишљава ситуације и активности у којима се пружа могућност за примену комуникацијских вештина.



+

Реализација
Сарађује са партнерима, подстиче размену мишљења и гради атмосферу међусобног поверења у заједничком раду у интересу ученика;             


+


Активно и конструктивно учествује у животу школе;



+

Информише и консултује родитеље/старатеље и охрабрује их да буду активно укључени у рад школе;     


+


Разматра и уважава иницијативе партнера које се односе на унапређивање рада школе


+


Активно учествује у раду тимова



+

Кроз сарадњу подстиче развој социјалних компетенција;


+


Вредновање,
евалуација
Анализира и процењује сопствене капацитете за сарадњу;                                 


+


Вреднује сарадњу са партнерима на основу анализе постигнутих ефеката;           


+


Континуирано извештава партнере о постигнутим ефектима сарадње


+


Усавршавање
Планира стручно усавршавање на основу анализе успешности сарадње са свим партнерима;                 


+


Усавршава се у области сарадње и комуникацијских вештина;  


+


Обучава се за тимски рад;


+


Активно ради на побољшању свог односа са свим партнерима у образовно-васпитном раду


+












Упитник за самопроцену компетенција наставника 
Упитник је направљен у складу са Стандардима компетенција за професију наставника и њиховог професионалног развоја да помогне наставницима у самопроцени сопствених јаких страна и слабости у вези са професионалним компетенцијама. Добијени резултати могу бити од помоћи за постављање циљева у планирању стручног усавршавања.   Сваку тврдњу треба проценити на скали од 1-5.                        
Приликом процене, треба имати у виду значење бројева:
5 – одличан / увек
         4 – врло добар / веома често        3 – добар / понекад
2 – слаб (захтева моју пажњу, неопходно је унапредити дату компетенцију) / веома ретко
1 – недовољан (неопходно је хитно предузети одговарајуће активности како би се унапредила дат
а компетенција) / никада
К1- Компетенције за наставну област, предмет и методику наставе
У планирању садржаја и начина рада руководим се циљевима и исходима наставног предмета
1
2
3
4
5

Користим методе и технике примерене предмету и ученицима којима предајем
1
2
3
4
5

Садржаје предмета који предајем повезујем са примерима из свакодневног живота и искуствима ученика
1
2
3
4
5

У планирању и организовању рада руководим се образовним стандардима
1
2
3
4
5

Упућујем ученике да садржаје предмета који предајем повезују с другим предметима и областима
1
2
3
4
5

Наставу обогаћујем искуствима стеченим кроз различите облике стручног усавршавања
1
2
3
4
5

Користим аудиовизуелне и илустративне материјале у настави у функцији учења ученика
1
2
3
4
5

Користим савремене образовне технологије како би подстакла/ао учење ученика
1
2
3
4
5

Познајем и користим различите начине праћења и вредновања рада
1
2
3
4
5


К2-Компетенција за поучавање и учење


Јасно наглашавам кључне појмове и истичем циљеве часа
1
2
3
4
5

Проверавам да ли су упутства која дајем јасна свим ученицима
1
2
3
4
5

Подржавам ученике да слободно износе своје идеје, постављају питања, дискутују и коментаришу у вези са предметом учења
1
2
3
4
5

Наставне материјале, методе, темпо рада и захтеве прилагођавам различитим образовним потребама и могућностима ученика
1
2
3
4
5

Када год је могуће, у раду користим групну дискусију, дебате, играње улога
1
2
3
4
5

Подстичем ученике да користе различите начине и приступе у решавању задатака
1
2
3
4
5

Користим ученичка постигнућа као показатељ ефикасности и ефективности сопственог рада
1
2
3
4
5

Прихватам одговоре ученика на начин који охрабрује и подстиче њихово даље учешће у раду
1
2
3
4
5

Ученицима дајем благовремену и јасну повратну информацију о постигнућима, напредовању и елементима које треба унапредити
1
2
3
4
5


К3- Компетенције за подршку развоју личности ученика


Континуирано охрабрујем ученике да дају све од себе
1
2
3
4
5




У односу са ученицима уважавам њихове потребе и осећања
1
2
3
4
5




Користим технике позитивног дисциплиновања ученика без коришћења страха као мотиватора
1
2
3
4
5




Пружам подршку и охрабрење када ученици доживе разочарење и неуспех
1
2
3
4
5




Исказујем позитивна очекивања у вези са оним што ученици могу да постигну
1
2
3
4
5




Планирам различите активности које обезбеђују укључивање ученика са различитим индивидуалним карактеристикама и потребама
1
2
3
4
5




Избегавам деструктивну критику, исмевање и сарказам у контакту са ученицима
1
2
3
4
5




Пратим развој и напредовање различитих аспеката личности ученика
1
2
3
4
5




У планирању сопственог рада и активности које организујем са децом уважавам социјални контекст из кога деца долазе
1
2
3
4
5

К4 - Компетенције за комуникацију и сарадњу



Радо размењујем идеје, наставне материјале и опрему са колегама
1
2
3
4
5




Са родитељима градим атмосферу међусобног поверења, укључујући их у различите активности у школи
1
2
3
4
5




Планирам и осмишљавам садржаје сарадње са установама и институцијама из окружења
1
2
3
4
5




Ученике, родитеље/старатеље, колеге, локалну заједницу значајну за образовно-васпитни рад користим као ресурсе за планирање и реализацију наставних и ваннаставних активности
1
2
3
4
5




Иницирам и прихватам иницијативу различитих партнера који могу да допринесу напредовању школе и ученика
1
2
3
4
5




У комуникацији са партнерима руководим се правилима успешне комуникације
1
2
3
4
5




Редовно информишем заинтересоване партнере о активностима школе које могу унапредити сарадњу
1
2
3
4
5




Познајем различите облике и садржаје сарадње са различитим партнерима
1
2
3
4
5




Учествујем у раду тимова и стручних тела у школи
1
2
3
4
5

Резултати упитника

ИНДИКАТОРИ
НИВО
ПЛАНИРАЊЕ 
5
4
3
2
1.  Редовно се припремам за наставу и поседујем планове  за сваки наставни предмет у
     складу са прописаним  програмом
5



2.  Припремам се за допунску наставу и имам планове које сам ускладио са
     идентификованим потребама ученика.
5



3.  Припремам се за додатну наставу и имам планове које сам ускладио са
     идентификованим потребама ученика.
5



4.  Припремам се за ваннаставне активности и имам планове које сам ускладио са
     идентификованим потребама ученика.
5



5.  Организујем наставу у складу са индивидуалним потребама ученика
5



6.  Постављам јасне и оствариве циљеве.
5



7.  Планирам активности које задовољавају интересовања и потребе свих ученика
5



8.  Планирам различите облике рада.
5



9.  Планирам употребу одговарајућег дидактичког материјала и наставних средстава
5



10.Планирам издраду дидактичког материјала и наставних средстава са ученицима
5



11.Ефикасно планирам време у току часа.
5



12.Планирам процену постигнућа на сваком часу
5



                                                             ИНДИКАТОРИ
      НИВО
ОЦЕЊИВАЊЕ
5
4
3
2
1.  Упознајем ученике са са стандардима оцењивања и праћења рада




2.  Мотивишем ученике да воде свој портфолио ка средсво  акумулације, организације и   
     евалуације свог рада и постигнућа
5



3.  Користим диференциране тестове.      
5



4.  Редовно пратим напредовање сваког ученика.
5



5.  Редовно упоређујем своје мишљење о напредовању ученика са мишљењем
      самих ученика
5



6.  Ученике правовремено обавештавам о постигнућима.      
5



7.  Водим прецизну евиденцију о постигнућима сваког ученика
5



8.  На основу постигнутих резултата ученика и мишљења ученика о својим постигнућима  
     (портфолио)  предузимам одговарајуће кораке у циљу побољшања наставе и учења.
5



                                                             ИНДИКАТОРИ
     НИВО
НАСТАВА 
5
4
3
2
1.  Добро познајем предмете које предајем      
5



2.  Саопштавам циљеве јасно.       
5



3.  Организујем смислене активности које одговарају постављеним циљевима.
5



4.  Познајем способности својих ученика.   
5



5.  Не правим материјалне грешке.     
5



6.  Мотивишем ученике одговарајућим активностима.
5



7.  Адекватно употребљавам наставне материјале и дидактичка средства.
5



8.  Користим одговарајуће технике постављања питања.      
5



9.  Ученицима пружам могућност да одговоре на питања.      
5



10.  Ученицима дајем могућност да поставе питање.      
5



11.  Ученике подстичем на рамишљање.      
5



12.  Стварам услове за активан рад свих ученика.      
5



13.  Омогућавам ученицима тимски рада и рад у пару.      
5



14.  Олакшавам ученицима разумевање појмова.      
5



15.  Познајем и пошујем облике учења сваког ученика.
5



16.  Дајем ученицима разумљива упутства за рад.      
5



17.  Упућујем ученике у коришћење додатне  литературе (интернет,енциклопедије...)
5



18.  Приликом организовања активности поштујем индивидуалне и групне потребе и   
       предзнања ученика.
5



19.  Остварујем постављене циљеве.
5



20.  Редовно реализујем часове додатне наставе. 
5



21.  Редовно реализујем часове допунске наставе.
5



22.  Редовно реализујем часове ваннаставних  активности.
5



23.  Редовно реализујем час одељењског старешине.
5



                                                                 ИНДИКАТОРИ
      НИВО
  ОРГАНИЗАЦИЈА РАДА У УЧИОНИЦИ
5
4
3
2
1.  Пратим сва дешавања у учионици.      
5



2.  Стварам позитивну атмосферу за рад свих ученика.
5



3.  Одржавам пажњу интересовање свих ученика током часа
5



4.  На одговарајући начин решавам проблеме свих ученика
5



5.  Према свим ученицима се односим једнако.
5



6.  Успешно користим различите изворе учења.
5



7.  Успешно организујем све активности (истраживачки пројекти, ескурзије, посете које      
     су у функцији наставе и учења)
5



8.  Водим прецизну и одговарајућу евиденцију о сваком ученику
5



9.  Обезбеђујем да ученици поштују правила рада и понашања.
5



10.Успешно прелазим са једне активности на другу.
5



11.По редоследу активности имам припремљен дидактички материјал и одговарајућа   
      наставна средства.
5



                                                                  ИНДИКАТОРИ
      НИВО
ПРОФЕСИОНАЛИЗАМ
5
4
3
2
1. Долазим на време на посао
5



2. Изражавам се јасно и прецизно.
5



3. Поузданa сам.
5



4. Обезбеђујем сигурност ученика.
5



5. Имам Лични план професионалног развоја.
5



6. Свој рад и напредак пратим  у свом Портфолију.
5



7. Учествујем у активностима професионалног развоја у школи.
5



8. Поседујем самоконтролу и зрелост у опхођењу са ученицима.
5



9. Покрећем иницијативе.
5



              
             
Eвалуациони лист за процену наставног часа



I ДИДАКТИЧКО-МЕТОДИЧКЕ  КОМПОНЕНТЕ ЧАСА
1.
Наставна јединица је најављена након добро осмишљеног уводног дела.
1
2
3
4
5
2.
Циљ наставног часа је благовремено истакнут.
1
2
3
4
5
3.
Одабрани су адекватни наставни облици.
1
2
3
4
5
4.
Одабране наставне методе су за овакав облик рада ефикасне.
1
2
3
4
5
5.
Наставна средства су адекватно одабрана и функционално коришћена.
1
2
3
4
5
6.
Остали дидактички материјали су ефикасно искоришћени и добро осмишљени.
1
2
3
4
5
7.
Коришћење савремених техничких средстава и извора учења није адекватно.
1
2
3
4
5


II ПОЛОЖАЈ УЧЕНИКА  У  НАСТАВИ
1.
Ученици су активни, дискутују, полемишу, питају и закључују.
1
2
3
4
5
2.
Интеракције међу ученицима су успешне, унутар групе, међу групама и између поједин.
1
2
3
4
5
3.
Интеракција  ученик - наставник  и наставник - ученик је спонтана и толерантна.
1
2
3
4
5
4.
На часу не постоји никаква суштинска интеракција – ученици су пасивни.
1
2
3
4
5

III СТИЛ  НАСТАВНИКА  И  КЛИМА  НА  ЧАСУ
1.
Наставник  контролише све активности на часу - ауторитаран је.
1
2
3
4
5
2.
Наставник вешто и ненаметљиво ствара сарадничку атмосферу - мотивише и подстиче.
1
2
3
4
5
3.
Радна атмосфера и клима на часу су топле и врло пријатне.
1
2
3
4
5
4.
Радна атмосфера је напета, нервозна, ништа не функционише како ваља.
1
2
3
4
5
5.
Ученици имају потпуно негативан однос према учењу и наставнику.
1
2
3
4
5

IV ИСКУСТВЕНИ  ПРИМЕРИ ЗА МОЈ РАД
1.Оно што ми се посебно допало на часу је: 
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Оно што би са овог часа ваљало преузети као практична решења и применити у пракси:  _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Оно што ми се уопште не допада: 
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
СКАЛА  ПРОЦЕНЕ
1 - потпуно неслагање
2 - неслагање
3 - немам мишљење
4 - сагласност
5 - потпуна сагласност
Евалуатор ____________________________________
Попуњава наставник посматрач после одржаног угледног часа   
   
Анкета за ученике

Анкета је анонимна и не потписује се. Одговори на упитник исказују твоје мишљење о квалитету одржаног часа.                                                                                                                                                    

Заокружите једну од понуђених оцена:                                                                                                                                          
1 - уопште се не слажем,  2 - не слажем се  3 - слажем се,  4 - потпуно се слажем
Радујем се часовима српског језика
1
2
3
4

Наставник обично учини час интересантним
1
2
3
4

Наставник нас подстиче да мислимо самостално и помаже нам да формирамо своје мишљење
1
2
3
4

Ученици у мом разреду воле да дискутују
1
2
3
4

Наставник нам помаже да у савладавању градива
1
2
3
4

Наставникова предавања су јасна и разумљива
1
2
3
4

Предавања/ вежбе су добро осмишљена
1
2
3
4

На часу се осећам удобно и опуштено
1
2
3
4

Наставник користи савремене методе у извођењу наставе
1
2
3
4

   Како бисте вредновали целокупан ток часа
1
2
3
4
На овом часу сам уз помоћ нових метода: (заокружи тачне одговоре)
а) сазнао/ла о нешто ново
б) научио/ла да радим у групи и будем део тима
в) научио/ла да подучавам друге
г) покушао/ла да износим своје мишљење и сугестије                                 
 Највише ми се допало:                                    ............................................................................................................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................................................................................................                           
Није ми се допало: .............................................................................................................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................................................................................................. 
Резултати анкете:    Коментари / Сугестије:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________